شماره مطلب : 130
زمان انتشار : 92/8/12 - 11:52 2013/11/3

آ شیخ تو هم !

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای کابینه نهم با ایشان در کنار برجسته کردن ویژگی های ممتاز دولت نهم به برخی از توقعات و مطالبات خود نیز اشاره داشتند و تاکید کردند کارهایی وجود دارد که دولت باید تدبیر کند یا انجام دهد.

رهبر انقلاب در بخشی از سخنان خود ، لزوم توجه دولت به انتقادهای کارشناسانه را خاطرنشان کردند و با اشاره به توصیه " اتقوا من مواضع التهم " و اضافه نمودن یک خاطره مزاح گونه به آن فرمودند :

" یک توصیه‏ دیگر این است که بهانه هم دست دیگران ندهید. من مى‏بینم متأسفانه گاهى بهانه‏هایى هم از طرف خودِ شما داده می شود که این را هم بایستى توجه کنید که بهانه هم دست دیگران ندهید؛ مراقبت کنید؛ حزم کنید. گفت: «اتّقوا من مواضع التّهم». گفتند یک شیخى در یک مدرسه‏ دینى به طلبه‏اى گفت که گفته‏اند فلان طلبه، فلان مراوده‏ى غلط را دارد. طلبه هم گفت: اتّقوا من مواضع التّهم، آشیخ تو هم! خلاصه اینکه مواظب باشید، مراقبت کنید " اتّقوا من مواضع التّهم " براى خودتان و براى دولت مسئله درست نکنید و براى جنجال‏آفرینى‏ها - که کسانى دنبالش هستند - بهانه ندهید. "

توصیه رهبر انقلاب مبنی بر اتقوا من مواضع التهم برگرفته از احادیث اهل بیت عصمت و طهارت است. در کتاب شریف وسایل الشیعه به نقل از امیرالمومنین (ع) آمده است : " من وقف بنفسه موقف التهمة ، فلا یلومن من اساء به الظن " یعنی هر کس با بیان یا رفتارش، خود را در موضع و موقف اتهام دیگران قرار دهد ، نباید دیگران را به خاطر سوءظنی که به او یافته اند ملامت کند.

علی (ع) در سخن دیگری توصیه کرده اند که " ایاک و مواطن التهم " یعنی از مواضعی که شما را در مظان اتهام قرارمی دهد، بپرهیزید. همچنین در کتاب شریف وسایل الشیعه از امام صادق (ع) نیز نقل شده که فرمودند " من دخل موضعا من مواضع التهمة فاتهم ، فلایلومن الا نفسه " یعنی هر کس با سخن یا رفتارش، خود را در موضع اتهام دیگران قرار دهد و متهم شود ، کسی جز خودش را ملامت نکند.

در خصوص توصیه رهبر معظم انقلاب و نحوه برخورد ایشان با این موضوع و همچنین احادیثی که بیان شد ، نکاتی به نظر می رسد که مرورش خالی از لطف نیست :

1 . ظاهرا یکی از مصادیق این بخش از سخن رهبر معظم انقلاب به موضوع سخنان آقای مشایی برمی گردد که در خصوص دوستی با مردم اسرائیل مطالبی را در مصاحبه ای گفته بودند و پس از گذشت مدت زمانی و تصحیح تلویحی آن، در پیگیری موضوع از سوی خبرنگاران مجددا با اصرار به بیان دوپهلوی خود اصرار کردند وهمین موضوع اعتراضات به حقی را از سوی بخش های مختلف جامعه در سطح مردم و مسئولین به دنبال داشت.

2 . با مرور این احادیث به این نتیجه می رسیم که در برخی موارد رفتار یا گفتار یک شخص به شکل غلط اندازی باعث می شود تا در جامعه نسبت به او سوء ظن ایجاد شود و مردم در باره او طوری بیندیشند که در حقیقت آنگونه نیست. نکته مهم در مرور روایت های ذکر شده این است که از نگاه اهل بیت عصمت و طهارت ، در این مواقع شخصی که باید خود را ملامت کند ، آن کسی است که رفتار یا گفتارش غلط انداز بوده و باعث سوء برداشت و حتی ایراد اتهام شده نه آنها که درباره او چنین پنداشته اند به طوری که در این روایات توصیه ای به آنها نشده و فقط به فرد خاطی توصیه شده که در گفتار و رفتارش دقت کند.

3 . این که رهبری معظم انقلاب در برخورد با این موضوع ترجیح داده اند که به طور غیر مستقیم از ادبیات این نوع روایت استفاده کنند ، نشان می دهد که جناب آقای مشایی ناخودآگاه خود را در معرض سوءظن و ایراد اتهام دیگران قرار داده و بدین وسیله هم برای خودش و هم برای دولت پرکار و معتقد به مبانی امام و انقلاب دردسرهایی را فراهم آورده است. از بیان رهبری اینگونه برداشت می شود که این اتهام ریشه واقعی ندارد بلکه سوءظن است و البته آقای مشایی در ایجاد این سوءظن بویژه با اصرارهایی که بر آن داشته ، مقصر است بنابر ضمن پذیرش اشتباه ، نباید کسی جز خودش را ملامت کند.

4 . نکته دیگر که از فحوای روایات معصومین و اشاره رهبری انقلاب فهمیده می شود ، این است که در چنین مواقع فردی که در معرض اتهام و سوء ظن دیگران قرار می گیرد ، باید برای پاک کردن این سوء ظن خود ساخته – که دیگران در آن تقصیری ندارند – تدبیر کند و چاره ای بیندیشد.

در این خصوص پس از سخنان آقای مشایی و اعتراض هایی که صورت گرفت ، دکتر احمدی نژاد بارها و بارها موضع مشخص خود در باره نابودی رژیم صهیونیستی و ساکنان وابسته به آن را ابراز داشتند و بر نامشروع بودن این رژیم و حق حاکمیت مردم فلسطین بر سرزمینشان تاکید کردند. آقای مشایی نیز هر چند با ارائه مکتوبه ای پنج صفحه ای خطاب به ریاست کمیسیون فرهنگی ، ضمن عدم بکار بردن واژه مردم اسرائیل و استفاده از واژه مردم سرزمین های اشغالی ، با ارائه توضیحاتی بر مواضع ضد اسرائیلی خود تاکید کرده و بر حق حاکمیت فلسطینیان صحه گذاشته و حتی در آن بر مبارزه و جنگ با یهودیانی که به تایید رژیم اشغالگر روی آورده اند نیز تاکید کردند ، اما ظاهرا شجاعت تصریح به این موضوع که استفاده از این واژه اشتباه بوده است را نداشتند.

5 . اینجانب که خود از منتقدان و معترضان سخن آقای مشایی بودم و بیش از هشت مصاحبه در انتقاد از ایشان داشتم، اکنون پس از موضعگیری رهبر معظم انقلاب و نحوه برخورد ایشان با این موضوع که بسیار ظریف و دقیق بود، به نظرم می رسد که از نگاه رهبری باید این موضوع را پایان یافته تلقی کرد و گذشت. از این پس باید مراقب بود تا این بحث در جایگاه جدال و جنجال قرار نگیرد و به بهانه ای برای تخریب و تضعیف دولت تبدیل نشود. البته همانطور که ایشان تاکید کردند، برای اینکه اقدامات مثبت و انقلابی دولت بویژه در سیاست خارجی تحت الشعاع قرار نگیرد ، همه دولتمردان باید مراقب بیان وسخن خود باشند و بویژه آشیخ شما هم باید بیشتر مراقب باشی که خود را در مظان اتهام و دولت خدوم، پرکار، پر تلاش ، انقلابی و پایبند به گفتمان امام را در زحمت نیندازی که به تعبیر رهبری این دولت به دلیل احیای گفتمان امام و انقلاب به اندازه کافی دشمن و دشمنی های از سر بغض و کینه دارد.

این سخن هرگز به معنای تایید و عدم نقد دیدگاه ها و نظرات افراد حتی دولت مردان بویژه آقای مشایی نیست و لازم است در مواقع لزوم سخنان وی و هر کس دیگری نقد شود اما در این مقطع ظاهرا برخی در حال سوء استفاده و جنجال آفرینی هستند که با توجه به بیان رهبری که فصل الخطاب همه است ، باید مراقب بود.

6 . و خلاصه آن که این واقعه نشان داد، بغض و کینه نسبت به رژیم صهیونیستی و هر کس که به آنها وابستگی دارد - حتی اگراین وابستگی در حد یک مضاف و مضاف الیه مانند واژه "مردم اسرائیل" باشد - امری فراتر از مواضع سیاسی یک خط و جناح و مسئولان این کشور است که بغض نسبت به رژیم جعلی و وابستگان آن در خون و گوشت و پوست این مرزوبوم و نه تنها یک ایده دینی که اکنون یک فرهنگ ملی هم است

کلید واژه ها

اضافه کردن دیدگاه جدید