شماره مطلب : 2543
زمان انتشار : 96/3/24 - 12:21 2017/6/14
این نگاه حسن روحانی که صلح در زمان امام حسن(ع) به "نفع جامعه" بوده و تقدس بخشیدن به "خیانت مردم" زمان آن امام مظلوم در این مقطع زمانی، یعنی حسن روحانی دچار تغییرات ایدئولوژیک شده و برای سازش به دنبال ایدئولوژی سازی در بین توده های عمومی است، یعنی روحانی برنامه در سر دارد!
تغییرات روحانی از سال 56 تا سال 96

روحانی به دنبال ایدئولوژی سازی برای سازش

این نگاه حسن روحانی که صلح در زمان امام حسن(ع) به "نفع جامعه" بوده و تقدس بخشیدن به "خیانت مردم" زمان آن امام مظلوم در این مقطع زمانی، یعنی حسن روحانی دچار تغییرات ایدئولوژیک شده و برای سازش به دنبال ایدئولوژی سازی در بین توده های عمومی است، یعنی روحانی برنامه در سر دارد!
درست چند روز بعد از اینکه امام خامنه ای در سالروز ارتحال امام امت، از هزینه های سازش در برابر هزینه های چالش سخن گفتند، حسن روحانی به تحریف تاریخ و ایدیولوژی سازی برای سازش رو آورد! 
 
روحانی در سالروز تولد امام حسن مجتبی (ع) گفت: «امام حسن(ع) مظهر حلم و صبر بود. صبر و حلم برای صلح، سخت‌تر ‏از صبر و استقامت در میدان جنگ است.  شهامت بسیار زیادی می‌خواهد که انسان برای مصالح جامعه اسلامی در برابر ‏دشمنان دست صلح دراز کند و امام حسن(ع) برای دین خدا و امت اسلام این کار را کرد و با صلح ‏خود شمشیر و نیزه‌ای را تحمل کرد که بسیار دردناک‌تر از شمشیر و نیزه در میدان جنگ بود.‏»
 
روحانی چند سال قبل هم در جمع استانداران تحلیل عجیبی را درباره صلح امام حسن مجتبی(ع) به زبان آورد که حکایت از تغییرات ایدوئولژیک در شخص ایشان و تلاش برای القای این ایدئولوژی غلط به جامعه می کند. 
 
روحاني در نشست با استانداران گفته است: «ما نیازمند آنیم که زندگی ائمه اطهار (ع) را بازخوانی کنیم و درس عقلانیت و تدبیر و میانه‌روی و اعتدال را در برابر افراط‌ گرایان وخشونت گرایان بیاموزیم. افراط‌ گرایانی که حتی در برابر پیامبر و ائمه هم نمی توانستند راه مدارا را به خوبی درک کنند و به آن پایبند بمانند و از این رو زبان به گلایه می گشودند. عمل امام حسن (ع) به ما نشان می دهد که در مقاطعی از دنیای اسلام، وحدت و مدارا در برابر افکار دیگران تا چه حد اهمیت دارد... به اعتقاد من نرمش قهرمانانه، سخت‌تر از جهاد قهرمانانه است و امام حسن، سبط اکبر پیامبر این قهرمانی و شجاعت را برگزید و انتخاب کرد. ما باید راه امام حسن را ادامه بدهیم.»
 
همان ایام حسن روحانی در صفحه توییتر خود هم نوشت: «امام حسن به ما یاد دادند که باید به مصلحت امت و خواست مردم و جامعه توجه کرد و به نفع امت و جامعه اسلامی تصمیم گرفت.» 
 
این نگاه حسن روحانی که صلح در زمان امام حسن(ع) به "نفع جامعه" بوده و تقدس بخشیدن به "خیانت مردم" زمان آن امام مظلوم در این مقطع زمانی، یعنی حسن روحانی دچار تغییرات ایدئولوژیک شده و برای سازش به دنبال ایدئولوژی سازی در بین توده های عمومی است، یعنی روحانی برنامه در سر دارد!
 
اینکه ادعا می کنم حسن روحانی دچار دگردیسی ایدئولوژیک شده مستند به قضاوتی است که وی پیش از این درباره صلح امام حسن (ع) داشته است. وی در تیرماه سال 1356 به دعوت گروهی از جوانان انقلابی اصفهان به آن شهر سفر کرده و با مرور تاریخ سیاسی اهل بیت، به‌ مدت ده شب در مسجد حکیم اصفهان به بررسی رفتار سیاسی اهل بیت بویژه صلح امام حسن و رفتار مردم آن زمان می پردازد و این مجموعه سخنرانی در سال 90 در کتابی به نام "مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه" به چاپ می رساند.
 
در مقدمه این کتاب که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 90 به چاپ رسیده، وی می نویسد: «برای فهم دقیق سیره امامان شیعه ... باید فضای سیاسی، اجتماعی و اعتقادی شهرهای بزرگ نظیر مکه، مدینه، کوفه، بصره و دمشق را بازسازی کرد تا به بسیاری از راز و رمزها پی برد. باید چهره‌های تأثیرگذار آن مقاطع را شناخت و به‌درستی معرفی کرد. باید تغییرات سریع و عجیب‌ و غریب جوامع آن روزگار را مورد ارزیابی دقیق قرار داد؛ از ستایش‌انگیزترین اخلاق شهروندی تا سهمگین‌ترین خیانت‌ها و نقض پیمان‌ها و دروغ‌پردازی‌ها، از بصیرت و آگاهی خیره‌کننده تا غفلت‌ها و خطاهای باورنکردنی، از ایثار و فداکاری تحسین‌برانگیز تا سستی‌ها و وظیفه‌ناشناسی‌های حیرت‌آور. باید همه ویژگی‌ها و خصوصیات 250 ساله تاریخ معاصر ائمه هدی(ع) را به‌خوبی ترسیم نمود تا تحلیل‌گران بتوانند به واقعیت‌ها دست یابند و به بی‌راهه کشیده نشوند.»
 
روحانی که متأسفانه این ایام به شدت خود را نیازمند سازش با معاویه های زمانه نشان می دهد، در حالی مردم دوره امام حسن را به عنوان الگو به مردم ایران اسلامی معرفی و به دنبال شباهت سازی در مطالبات آنهاست که پیش از این در سال 56 بر اساس تحقیقات و مستندات تاریخی، مردم دوره امام حسن را خائن معرفی کرده است!
 
آقاي روحاني در صفحه 205 کتاب "مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه" در تحلیل رفتار مردم آن روز آورده است: «این حضور مردم، این ایثار مردم و این فداکاری مردم است که امروز (سال 56) مسیر مبارزه و نهضت و آینده را مشخص می کند. خود امام حسن (ع) به مردم فرمود: به اهداف مورد نظرتان نخواهید رسید، مگر در سایه صبر و تحمل ناملایمات.
 
در مدائن، امام مجتبی (ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون، که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توام با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود. 
 
مردم چه جوابی به امام حسن (ع) دادند؟ گفتند: ما می خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی‌ (ع) را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی‌ در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد مي توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.»
 
روحانی معتقد است که امام حسن در سخنراني علنی خود، اولا خواص خائنی که زیر پرچم معاویه رفتند را معرفی کردند، ثانیا به مردم گفتند که اگر بایستید خدا آنها را یاری می کند و عاقبت پيروز می شویم، ثالثا صراحتا به مردم گفتند که اگر تن به ذلت صلح با معاویه دهید، دنیایتان با غم توام و آخرتتان بدتر از آن خواهد بود، رابعا صلح با معاویه را محصول تصمیم مردم می داند نه تصمیم امام حسن. اکنون اما چند سئوالی که آقای روحانی باید به آن پاسخ دهد:
 
1. آیا مردم دوره امام حسن که در سال 56 رفتارشان تقبیح شده وقتی در سال 96 رفتارشان تایید می شود، تغییر کرده اند؟ مردمی که روزگاری بر روی منبر توسط آقاي روحاني خائن معرفی شدند، چگونه در این روزها به عنوان الگو معرفی می شوند؟ قطعا مردم دوره امام حسن(ع) تغییر نکرده اند، تاریخ و حوادث رخ داده در آن نیز در این مدت تغییری نکرده است بلکه این حسن روحانی است که تغییر یافته است.
 
2. آقای روحانی در سخنراني و کتاب خود می گوید: "در مدائن، امام مجتبی (ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و خیانتکارانی که حاضر به جنگ با معاویه نشدند را معرفی کرد سپس با  مردم اتمام حجت کرد." از نگاه روحانی حالا که نسخه صلح و سازش را برای ملت ایران می پیچد، خواص خائن که ميدان نبرد با معاویه زمان را ترک کرده اند، چه کسانی هستند؟
 
3. آقای روحانی در سخنراني و کتاب خود می گوید که "امام حسن مجتبی(ع) در سخنراني عمومي خود به مردم گفت: اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توام با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود." سئوال این است که آيا ایشان هم در سخنراني خود به مردم می گوید که اگر با معاویه زمان نجنگید، دنیای شان با غم و اندوه و آخرتشان با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد؟ یا بر خلاف آن، آقای روحانی در سخنراني های عمومی اش، به طور غیر مستقیم پذیرش شروط ظالمانه آمریکا را موجب برطرف شدن کلیه تحریم ها و مشکلات کشور از آب خوردن تا محیط زیست می داند؟
 
4. آقای روحانی پيش از این، صلح با معاویه را نتیجه تصمیم غلط مردم آن زمان می داند نه نتیجه تصمیم حقیقی امام حسن، سئوال اين است که مردم ایران اسلامی بارها نشان داده اند که حاضر به پذیرش ذلت استکبار نيستند، با این حساب ایشان چه اصراری بر تحريف تاريخ اسلام و تاریخ پرشکوه مردم ایران اسلامی دارد؟ آیا حسن روحانی امروز، خود را در جایگاه حسن(ع) می بیند که اصرار دارد مردم زمان او، پذیرش ذلت با معاویه زمان را به وی پیشنهاد دهند؟ و این در حالی است که ولی فقیه زمان که جایگاه امام آن روز در رهبری مردم را دارد و مردم زمانه ایشان، یعنی مردم ایران اسلامی، کلید حل مشکلات را نه در سازش با غرب بلکه در درون کشور می دانند و یکپارچه و متحد فریاد می زنند، هیهات من الذلة.
 
واقعیت همان است که روحانی در کتاب خود به صراحت اشاره می کند: «ائمه هدی (ع)، همه مثل یکدیگر بودند. هدایت و راه آنها یکسان بود. آنچه متفاوت بود، جامعه و وضعیت مردم و نحوه حضور و فداکاری مردم بود. این ما هستیم که خدای ناکرده باعث می شویم رهبری دست روی دست بگذارد!
 

 

اضافه کردن دیدگاه جدید